Versterk uw reputatie
Waarom reputatiemanagement?
Met een sterke reputatie kunt u uw organisatie blijvend onderscheiden. Met één mond praten, herkenbaarheid voor de klant en klantloyaliteit. Dat zijn enkele effecten van reputatiemanagement.
Wanneer een organisatie duidelijk aangeeft waar zij voor staat, kan zij daarmee de onzekerheden die een klant omtrent een product of dienst heeft eenvoudiger wegnemen. Medewerkers zullen meer tevreden en betrokken zijn. Ook toekomstige medewerkers zullen uw organisatie zien als een aantrekkelijke werkgever, waardoor werving gemakkelijker verloopt. Bovendien levert een sterke reputatie een verbetering van de financiële resultaten op. Een identiteit die volledig is geïntegreerd, is moeilijk te kopiëren en zorgt voor een voorsprong op de concurrentie.
Wat is reputatiemanagement?
Colorful you heeft een methodiek voor het versterken van reputaties ontwikkeld op basis van het model van Prof. dr. Cees van Riel. De cultuur, strategie, identity-mix, het imago en de omgeving zijn ons uitgangspunt bij het versterken van de reputatie. Voor een sterke reputatie zijn richting, samenhang en consistentie essentieel.
De corporate identity is te omschrijven als de zelfpresentatie van de organisatie.
Het imago is de wijze waarop een organisatie of merk bekend is bij de doelgroep en aan de hand waarvan mensen de organisatie of het merk beschrijven, herinneren en het gevoel dat zij daarbij hebben.
Wanneer reputatiemanagement?
Ook als u niets doet, ontstaat een reputatie. De vraag is welke! En nog belangrijker: in welke mate draagt de reputatie bij aan uw strategie? Reputatiemanagement is vooral interessant voor organisaties waarin beweging zit. Wanneer u:
- hogere omzet wilt genereren of juist kosten wilt besparen;
- uw markt wilt uitbreiden met nieuwe klanten of producten/diensten;
- nieuwe marketing- en/of communicatiemiddelen wilt ontwikkelen (bijvoorbeeld een website);
- een optimale balans in interne en externe communicatie wilt verkrijgen (bijvoorbeeld rondom een fusie of reorganisatie).
Hoe ontstaat een goede reputatie?
Door de aspecten van reputatiemanagement in kaart te brengen, ontstaat een beeld van de huidige en gewenste identiteit en een beeld van het huidige en gewenste imago.
Zo kunt u per aspect bepalen in welke mate u de corporate identity-mix wilt aanpassen qua:
- gedrag;
- communicatie;
- symboliek.
Uiteraard blijft het van belang uw reputatie te toetsen aan de wensen van uw primaire doelgroep. Zo wordt u herkend en blijft u erkend!